
US-KOREA
2009 YEARBOOK



59

KOREAN MEDIA BIAS AND GOVERNMENT 
INTERVENTION IN MEDIA

By Ian Howard

I. INTRODUCTION

The power of the media in South Korea, in all forms, has a profound infl uence 
on the events that shape South Korea. There have been numerous instances 
of media bias, defi ned here as manipulation of the media to support a certain 
perception, cause, or agenda, particularly for the purpose of anti-Americanism 
or government opposition. The latest incarnation of this media infl uence 
manifested itself in the beef protests in 2008, which occurred because of false 
information and rumors that directly challenged the Korean government. 
While the topical issue was the opening of the Korean market to American 
beef, closer examination shows that the media was intentionally manipulated 
to stir sentiment against the incumbent president. The government has taken 
action to hold responsible those that purposely spread false information and has 
taken steps to improve media responsibility. However, these steps, including 
making government appointments to top broadcast positions, implementing the 
internet real-name system, and allowing newspapers to own shares of broadcast 
companies, are likely in the long term to have negative effects on Korea’s right 
to free speech.

II. LEAD-UP TO THE PROTESTS

American beef imports were suspended in South Korea twice before: once in 
2003 after an outbreak of mad cow disease in the United States, and again in 
2007 when bone chips were found in shipments. American beef imports have 
been a point of contention between the United States and Korea in negotiating 
a free trade agreement. In April 2008, the two countries once again entered 
negotiations. The United States fi rmly stated that Congress would not ratify 

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



60

SAIS U.S.-Korea Yearbook 2009

the agreement if Korea did not lift its ban on beef. On the other hand, Korea 
demanded that imports be restricted to only certain parts of cattle under a certain 
age. On April 17, Assistant Agriculture Minister Min Dong-seok, the chief 
negotiator for the Korean side, said, “The two sides remain far divided and 
the gap is too deep,” and “We will continue the talks if there is the possibility 
for a deal. But if not, we will halt the talks.” However, the next day, April 
18, it was announced that the two sides had come to an agreement in which 
Korea had given in to nearly all of the United States’ demands relating to beef. 
The suddenness of the agreement and the amount of concessions the Korean 
side gave engendered discontent among the populace for kowtowing to U.S. 
demands. Many believed that the sudden agreement was a gift to Bush for 
the April 18-19 summit meeting Lee Myung-bak attended at Camp David. It 
would be the fi rst time for a Korean president to be invited to Camp David for a 
summit.

A television broadcast on April 29th, however, was the catalyst that set off mass 
demonstrations against Lee Myung-bak regarding the safety of American beef 
that nearly brought the Korean government to a standstill. MBC’s PD Notebook,
an investigative journalism program, broadcast a special on the dangers of 
consuming American beef. Three days after the broadcasts, the beef protest, 
which lasted throughout the summer, began. It is said that these were the biggest 
protests in twenty years and that up to 2 million people participated. The streets 
leading up to the Blue House were barricaded with police buses and oiled 
shipping containers to keep protestors away, candlelight vigils eventually led to 
violence and arrests, and mass hysteria swept the country. Eventually, nine out of 
ten of Lee Myung-bak’s cabinet resigned, the Korean government was forced to 
renegotiate the FTA, and, according to the Korea Economic Research Institute, 
an estimated loss of roughly 3.75 trillion won, or $2.97 billion, occurred.

PD Notebook Misinformation

The content of MBC’s PD Notebook, which ignited the beef protests, when 
examined closely exhibits the intent to misinform the public on the dangers of 
importing American beef. In this section, we will compare specifi c points of 
contention mentioned in the broadcast with contradicting facts.

“Downer cows,” or cows that are unable to stand or walk by themselves, 
were prominently featured in the program as carriers of bovine spongiform 
encephalopathy (BSE), more commonly known as mad cow disease. In the 
program, PD Notebook, while showing U.S. downer cows being forced to 



61

slaughter, implied that BSE was the primary cause of downer cows and that the 
United States was still slaughtering them for human consumption. However, 
it has been determined that the original footage used was shot by the Humane 
Society for the purpose of showing animal cruelty, not mad cow disease. While 
BSE can cause cattle to be downer cows, there are numerous other reasons for 
the condition to occur, none of which were mentioned in the broadcast. This is 
analogous with saying all deaths are the result of heart attacks.

The program also cited the research of a Hallym University professor, Kim 
Yong-Sun, in its claim that Koreans are two to three times more susceptible to 
contract BSE from eating U.S. imported beef because of a gene that Koreans 
have. The gene in question, methionine-methionine, was claimed to be found 
in about 94 percent of Koreans, far more than in Americans, of whom about 37 
percent have it. PD Notebook misinterpreted the ratio of these two percentages 
to mean that Koreans are two to three more times likely to contract BSE. Later, 
this was further misinterpreted to state that 94 percent of Koreans will contract 
the disease. Kim denied these claims, saying that his research was taken out of 
context and misunderstood.

Another claim made by the program was that Americans only ate beef aged 
twenty months or below and exported the rest to unsuspecting countries such as 
South Korea. This is most likely an allusion to the fact that the United States at 
the time imported only beef less than 20 months from Canada. A closer look at 
the facts shows that at the time there were far more cases of BSE in Canada than 
in the United States; the decision by the United States to import only beef that 
was less than 20 months is consistent with this fact, as beef that was 30 months 
or older was believed to be more susceptible to BSE. Since 1993, there have 
only been 3 cases of BSE in the United States, while there have been 17 cases in 
Canada. This does not indicate consumption percentages by the United States. 
In fact, American consumption of beef aged thirty months or older is quite 
common.

However, the most damning portion of the program was the segment dedicated 
to the late Aretha Vinson, an American woman who the program claimed was 
a victim of mad cow disease. During an interview, the victim’s mother stated 
that the cause of her daughter’s condition was Creutzfeldt-Jakob disease, or 
CJD, a rare disease that has no relation to eating beef. The subtitles, however, 
translated CJD as vCJD, a variant of the disease believed to be caused by eating 
beef. The producers of the show claimed that they believed the mother, someone 
not likely to misunderstand the details of her daughter’s case, had confused the 

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



62

SAIS U.S.-Korea Yearbook 2009

two terms. The show also edited an interview with the victim’s doctor in such 
a way that made it seemed that there was no question that vCJD was the cause. 
It was later determined that Aretha Vinson had passed away from Wernicke’s 
encephalopathy.  

MBC’s main defense against allegations of media misconduct was translation 
errors. Jeong Ji-min, the program’s translator, took exception to this and made 
repeated claims that she had warned the production staff that the translations 
the producers wanted did not properly convey the meanings of the interviews. 
Primary instances of this were mistranslating CJD as vCJD during the Vinson 
segment and using “cow suspected of being infected with mad cow disease” 
instead of “downer cow” and “mad cow disease-infected cow” instead of 
“dairy cow.” Jeong further claims that these were not mistranslations, but an 
intentional misrepresentation of the facts. The scenes of downer cows contrasted 
with the emotional footage of the then hospitalized Vinson quickly spread 
apocryphal rumors about the dangers of American beef and resulted in the mass 
demonstrations.

Further supporting the claim of media bias are emails prosecutors found 
belonging to one Kim Eun-hee, a scriptwriter for PD Notebook. In an email 
dated April 18, 2008, she states, “While I’ve been looking for an item for PD
Notebook, I was looking for ways to release my indignation over the outcome of 
the general election.” In another dated June 7, 2008, she states, “I really get into 
making a program one or two times a year. ...This year’s mad cow disease was 
one of them. I think that was because anger over Lee Myung-bak was at a peak 
at that time after the general election. Because I’m still very interested in the 
‘fate of Lee,’ I’ve spent a lot of time watching the candlelight vigils and looking 
at Agora on Daum [a popular online forum].”  

Jeong’s statements and Kim’s emails indicate that there was a clear intention 
to distort facts, and prosecutors have indicted four producers and Kim for their 
roles. In addition, in 2009, an MBC union held an internal survey of senior staff 
that indicates just how susceptible the media can be. Of 81 respondents, 46 
percent stated that coverage was partial, while only 12 percent believed it to be 
impartial.

However, a more puzzling question is, how can a single instance of poor and 
manipulative journalism ignite such public frenzy?



63

The Internet

While the catalyst for the beef protests was the broadcast of MBC’s PD
Notebook, the spread of misinformation was compounded by the internet. 
After the broadcast, online websites, forums, and chat rooms became fl ooded 
with opinions, rumors, and misconceptions in the guise of truth and facts. 
Unsubstantiated claims that numerous products, such as diapers, instant 
noodles, and cosmetics, might expose consumers to the risk of contracting mad 
cow disease because of possible beef by-products that might be found in their 
ingredients spread throughout the internet and engulfed the general populace in 
widespread fear. There was also a widely held belief that direct contact, either by 
a person or an item, would spread the disease.

Considering that nearly 77 percent of the population in Korea uses the internet, 
the importance and infl uence of the internet and the online Korean community 
cannot be understated. To demonstrate just how powerful the Korean online 
community is, South Korea’s sixteenth president, Roh Moo-hyun, a leftist-
leaning candidate, narrowly won the 2003 election due to online support. 
OhmyNews, a website where anyone can submit “news” articles, pioneered this 
new form of media, became an alternative source of information that challenged 
traditional sources of news and information, and is credited for successfully 
rallying young Koreans to vote for Roh Moo-hyun. In fact, in recognition of the 
importance of the internet community on his gaining the presidency, Roh Moo-
hyun granted his fi rst interview after winning the election to OhmyNews.

Roh Moo-hyun’s victory demonstrated and legitimized the power that young 
Koreans held by embracing the internet. While Korean society and the world 
in general took notice of the signifi cance of this new form of media, this 
newfound legitimacy engendered widespread participation that exacerbated the 
issue of misinformation, bias, hidden agendas, and opinions being mistaken for 
facts, therefore becoming a leading factor behind the panic and protests about 
importing American beef.

Regarding the beef riots, this newfound internet infl uence was in the form of 
the Agora forums on the Daum web portal. Agora was the online center of 
anti-government sentiment, where members could voice their criticisms of 
Lee and his policies. Beef protests were also often organized through Agora. 
So infl uential were these forums that they were able to record hit counts in the 
billions and gather 1.4 million signatures for the impeachment of Lee. 

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



64

SAIS U.S.-Korea Yearbook 2009

III. HISTORY

However, this still fails to explain how a single program and the popularity 
of the internet could cause such a failure in truth. For this, an examination of 
traditional news media must be undertaken to understand how the new online 
media has risen to such heights of popularity.

Throughout the twentieth century, Korea’s traditional media had been plagued 
by government censorship and control. All through modern Korean history, 
from the Japanese occupation of the Korean peninsula, when news dailies were 
constantly at odds with Japanese censors, until 1941, when the occupation 
government outlawed all Korean language publications, and until even today, 
the Korean media is constantly inhibited from conducting independent news 
coverage. After the defeat of the Japanese in World War II, the period of 
the United States Army Military Government in Korea (USAMGIK) saw a 
resurgence of newspapers, periodicals, and radio. However, even under this 
American-led administration, the media was covertly controlled to minimize 
leftist or communist infl uence over the South Korean population. This was 
achieved with the ratifi cation of Ordinance 88 in May 1946, a measure under 
which newspapers and periodicals must have a license before being able to 
publish.

Despite the suppression of Korean media by Japanese powers, it is arguable that 
Korea faced just as much opposition to free media from its own government, 
becoming a casualty of political infi ghting and totalitarian control as the nation 
made its painful journey to becoming a democratic nation. South Korea’s fi rst 
president, Syngman Rhee, despite guaranteeing freedom of speech according 
to Korea’s constitution, modeled after the American constitution, ultimately 
decided to continue enforcing Ordinance 88 to restrict leftist newspapers and 
periodicals. Rhee further restricted the media as he saw them as a threat to his 
power, including shutting down the Kyunghyang newspaper, the main opposition 
publication, and other moderate newspapers. He also issued a set of guidelines 
to publishers in order to ensure that certain articles would not be published. 
Violating these guidelines or failing to have the proper license led to many 
arrests during Rhee’s administration.

After Park Chung-hee’s government takeover in 1961, 49 out of 64 dailies 
were shut down, therefore increasing the infl uence of the state’s offi cial news 
agencies. Under such measures, the government was able to encourage an 
atmosphere of self-censorship over the South Korean media. In 1963, Park 



65

eliminated the media licensing system in favor of a registration system that 
better allowed the government to keep track of publishing and broadcasting 
companies and organizations. After 1970, Park implemented the Declaration 
of the State of National Emergency and the Martial Law Decree, which 
banned all assemblies and demonstrations for political activities, speeches, 
publications, press, and broadcasts, further eliminating the press’s ability to 
provide unbiased news coverage. After Park’s Yushin Constitution was declared 
in 1972, press freedom was further marginalized, as the constitution declared 
that freedom of speech could be restricted if deemed necessary. This allowed 
Park to later implement the Emergency Measure, which banned all publications 
and distributions of media in relation to the National Federation of Democratic 
Youths and Students, a group Park’s government declared illegal for being 
anti-establishment and controlled by North Korea. However, Park was able to 
manipulate the media through indirect means as well. This is demonstrated by 
the government’s retaliation in 1975 against Dong-A newspaper for government 
criticism, by pressuring businesses to withdraw their advertising contracts with 
the daily. Park’s representatives sent to these businesses were often from the 
Korean Central Intelligence Agency (KCIA).

The Fifth Republic of Chun Doo-hwan, for the most part, continued the anti-
media policies of his predecessor. His constitution also guaranteed freedom of 
speech and publication, but these “freedoms” were limited due to a provision 
that stated that the press was liable for damages if someone’s reputation was 
violated. In addition, they were also liable if they violated social ethics or 
morals. Because of this possibility of being sued for damages, there was very 
little criticism against government offi cials and infl uential people. The media 
in Chun’s administration were also subject to “guidelines” that limited the 
reporting they could do. In addition, independent broadcasting companies were 
absorbed into the state’s offi cial news agency, many provincial papers were 
shut down, central papers were prohibited from having local correspondents 
permanently placed outside of Seoul, and KBS, the government broadcast 
station, absorbed two independent broadcasting stations. The Basic Press Act of 
1980 further gave the government various reasons to shut down media outlets. 
In order to promote government support within the media, the state set the 
professional qualifi cations for reporters and journalists. Enforcement of these 
rules were potentially quite violent. As a result of the military regimes of both 
Park and Chun, in 1987 there were only 32 daily newspapers in South Korea, 
and hundreds of journalists resigned, were jailed, or were forced out of their 
positions.

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



66

SAIS U.S.-Korea Yearbook 2009

It was not until after 1988, when Roh Tae-woo, South Korea’s fi rst 
democratically elected leader, came to power that media reforms were put 
into effect to undo the oppression of newspaper and broadcast companies. 
Although traditional Korean media now operates in an environment of free 
speech, damage had already been done in that public perception of the press 
is that newspapers and broadcasts are government controlled and cannot be 
trusted. The feeling of betrayal the people felt against the government and media 
can best be exemplifi ed by the Gwangju Massacre, in which Chun deployed 
paratroopers and regular troops to quell a rebellion. Offi cial estimates claim 
200 deaths, but other sources place the number between one and two thousand. 
While rumors abounded, it was not until the media reforms that the general 
populace became aware that the massacre had occurred. Most Koreans felt lied 
to and manipulated by the media and government and further fomented a distrust 
of traditional media that lasts to this day.

In addition to media suppression, the early Korean regimes, especially those 
of Park and Chun, resulted in another phenomenon that further bred distrust of 
traditional Korean media: media conglomerates. Due to the repressive policies 
on the media during Park and Chun’s regimes, media companies evolved from 
small businesses to monopolies that today wield great power.

Because the government often shut down newspapers and broadcast stations 
for dissenting opinions from the 1960s to the 1980s, the majority of those 
companies that remained were, more often than not, those that supported the 
military regimes of the time. In addition, buyouts and absorption of independent 
and smaller companies by either the government or companies that supported 
the government often occurred. To this day, there is widespread cross-
ownership within broadcasting, periodicals, and newspapers. The end result 
was an environment in which very few media conglomerates, most of which 
supported the government, ruled the Korean media industry. In fact, members 
of the private media corporations were often rewarded by the government in 
the forms of interest-free loans, tax favors, political offi ces, bureaucratic roles, 
and government positions. They also were given access to public funds for 
overseas travel, housing loans, money for their children’s education, and the 
more traditional forms of graft, cash and gifts. Therefore, journalists in the 
larger media conglomerates were quite wealthy, infl uential, and often accused 
of being in the pockets of government offi cials and focusing on “news” that 
was to their own monetary benefi t. In addition, because the media industry was 
ruled by a few powerful media conglomerates, they were able to take advantage 
of their market strength to earn high incomes from subscriptions and especially 



67

advertising. This further embedded into Korean society a permanence of a 
restricted media, in which only a few small companies could infl uence the 
majority of the population while using their monopoly power to prevent smaller 
companies from entering the market. Within this environment, there was little 
incentive for these conglomerates to challenge government restrictions, for 
doing so would reduce their own economic and political advantages.

Looking upon the history of modern Korean media, it comes as no surprise 
that there is still a latent distrust of traditional media that permeates Korean 
society to this day; the media is widely believed to be corrupt and in the 
hands of government or big business. For all intents and purposes, free speech 
has existed only since 1987—just 22 years compared to the repressed or 
government-controlled media that existed since Japanese colonial rule. In light 
of this, it is only natural that internet news sites were embraced as they were, 
despite their lack of journalistic credentials, distortions of truth, and tendency to 
substitute opinion for fact. Many people viewed online sites such as Agora as an 
alternative source of information free from the constraints of government and 
business control.

Some may question PD Notebook’s infl uence over the public, as it is a member 
of one of these distrusted conglomerates. However, PD Notebook had two 
advantages in this regard. The fi rst was that in 2005, PD Notebook aired a show 
questioning the veracity of the work done by Hwang Woo-suk, a scientist who 
claimed breakthroughs in human stem cell research. At the time, Hwang was 
being portrayed as a national hero and was a symbol of Korean patriotism. PD
Notebook was vilifi ed for being unpatriotic by questioning Hwang’s integrity 
and was forced off the air for several weeks. Eventually, it was realized that 
Hwang fabricated the majority of his research, and PD Notebook was vindicated. 
This gave the program a reputation for accuracy and honesty. The second 
advantage was that in the media environment today, any report against the 
government is accepted more readily than reports supporting the government. 
This perfect storm of circumstances allowed PD Notebook’s broadcast to be far 
more infl uential than it should have been. Within this environment, it should 
come as no surprise that the combination of PD Notebook and the online 
community lead to the widespread misinformation that resulted in the beef riots.

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



68

SAIS U.S.-Korea Yearbook 2009

IV. REPERCUSSIONS

Although the beef riots endangered the stability of the nation, the long-term 
negative effects on South Korea’s foreign relations may prove more damaging 
to the country. The beef riots that paralyzed Seoul forced Lee Myung-bak 
to renegotiate the already agreed upon KORUS FTA. This set a dangerous 
precedent, as the renegotiation process was understood to have been brought 
about by the government’s inability to communicate with an uninformed 
public and characterized the South Korean government as unable to honor its 
contractual agreements. This damaged the credibility of South Korea and may 
have put the country at a disadvantage for all future negotiations. To emphasize 
this point, the Obama administration will likely call for another renegotiation 
of KORUS FTA in order to make it more favorable to U.S. interests and it will 
have the precedent of South Korea’s renegotiation on its side. In other words, 
South Korea may have given up a long-term advantage for a short-term gain.

Economically, these protests have resulted in nearly $3 billion in damages from 
loss of sales, damages to private and public property, diversion of public funds 
to handle the protests, and losses resulting from the inability of the government 
to implement cost-cutting programs. However, the damages go beyond these 
fi gures as the beef protests have caused investors, foreign and domestic, to lose 
confi dence in the South Korean market. Soon after the protests, a survey found 
that out of 1,000 foreign companies investing in Korea, 70 percent said they 
were reluctant to continue investing in Korea. This lack of investor confi dence 
could cost the country billions in unrealized gains, and it could take years before 
they can regain enough credibility to bring back old investors and entice new 
ones to the Korean market.

V. COUNTERMEASURES

Soon after the riots, the Lee administration began taking steps to regulate the 
media to curb its infl uence. The two most signifi cant changes have been to 
replace top leadership of several broadcast stations with people friendly to 
the Lee government and to implement the internet real-name system. While 
these measures may help to curb media abuse in the short run, government 
intervention will only hinder the Korean media’s development towards 
becoming a more responsible institution.

To regain control of the media, the Lee government took steps to take control 



69

of major broadcast stations, in particular MBC and KBS, leading stations that 
were especially critical of the government. In August 2008, the Broadcasting 
and Communications Commission (BCC) removed the KBS head, Chung 
Yeon-ju, for poor management and replaced him with Kim In-gyu. Choi Si-
jung, head of the BCC, was widely considered to be Lee’s mentor and was also 
Lee’s campaign advisor. Kim In-gyu was an aide to Lee during his presidential 
campaign. Gu Bon-hong, a former Lee strategist, was appointed to the Yonhap 
Television News station (YTN). He later stepped down due to protest within 
YTN. Lee Myung-rong, a Lee campaign advisor, was appointed to head 
SkyLife, a digital satellite broadcaster. Chung Kuk-lok, a Lee campaign aide, 
was appointed to Arirang TV, an English-language channel targeting foreign 
audiences. Yang Hwee-boo, who assisted Lee during his campaign, was 
appointed to the Korean Broadcasting Advertising Corporation (KOBACO). 
This appointment is especially important as KOBACO sells advertising time on 
behalf of broadcasters. In short, businesses that are not supportive of Lee may 
fi nd their advertising and marketing abilities compromised, allowing for strong 
government infl uence over media and business.

As for MBC, Ohm Ki-young, president and CEO, tendered his resignation in 
December 2009 after failing to satisfy the Foundation for Broadcast Culture, 
a 70 percent stakeholder in MBC, with a reform plan meant to improve 
fairness and accuracy in MBC’s news coverage. The head of the Foundation 
for Broadcast Culture is Kim U-ryong, a former media advisor to Lee. In the 
end, Ohm’s resignation was not accepted. According to the Yonhap News 
Agency, an industry insider stated that there was an “understanding” between 
the government and Ohm. The details of that understanding have yet to be made 
public.

While it is true that the failure of the Korean media to maintain accuracy 
and fairness resulted in the near paralysis of the Korean government and that 
measures need to be taken to prevent a reoccurrence of such a failure, the 
government’s actions in replacing the heads of these broadcast stations will 
likely hurt Korea’s freedom of speech in the long run despite any short-run 
gains in journalistic integrity. The speed and forcefulness of these replacements 
only support the notion that Korea has yet to realize a free media outside the 
infl uence of government. While previous administrations have also manipulated 
media appointments to their advantage, because Lee did so soon after the riots, 
accusations of government control and opposition have become stronger; many 
fear Lee’s policies are a backward step towards the policies of Park Chung-
hee and Chun Doo-hwan. While the comparison seems exaggerated, Lee’s 

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



70

SAIS U.S.-Korea Yearbook 2009

appointments are more than likely to result in inaccurate and biased news in 
favor of the government. In addition, the practice of appointing media heads 
only encourages and solidifi es media inaccuracy and bias regardless of the 
politics of future administrations.

Another policy that the Lee administration put into effect earlier this year was 
the internet real-name system, in which the public must register their real name 
and identifi cation number for any website that has a readership of over 100,000 
people. This was intended to rein in the infl uence of the internet by holding 
responsible those who intentionally spread false rumors, misinformation, and 
slander. Those found guilty face no more than two years in jail and a fi ne of 
up to 10 million won. It was the result of a BCC-originated amendment to the 
Information Act.

The most famous offender was Park Dae-sung, also known as Minerva. Park 
regularly posted on Agora. He regularly made economic forecasts, including the 
fall of Lehman Brothers, which came true, making him a public sensation and 
gaining him a wide following. Despite his being an anonymous poster on an 
internet board, his posts were so infl uential that more of the public found him 
to be a better source of information than the government in economic matters.
After his arrest, it was discovered that he was unemployed and had no more than 
a two-year degree.

The biggest diffi culty with this new regulation is that it inhibits individuals’ free 
speech regardless of their intent and can be abused by the government, which 
would like to silence opinions incongruent with the administration’s. This may 
seem an exaggeration, but the fact that the government has shown its willingness 
to arrest Park has demonstrated its intent to infl uence speech on the internet. The 
real-name system will make it easier for them to do so. Anonymity encourages 
free speech, and to make mandatory the registration of names and ID numbers 
would be equivalent to government monitoring, further infl aming opposition and 
public confi dence.

A third measure taken by the Lee administration is the passage of media reforms 
allowing cross-ownership of broadcast companies by newspaper companies and 
private fi rms. In the past, in order to minimize media control, the two mediums 
were kept separate in order to reduce excessive media control. However, 
in legalizing cross-ownership, the administration claims that the increased 
competition will result in more channels and more balance.



71

This very well may be true. However, there is just as much a chance that this 
will also lead to media bias in favor of the government. Cross-ownership is 
likely to support Lee’s conservative government, as most broadcast stations 
are considered liberal and anti-Lee, while the major newspapers are considered 
conservative. Coupled with Lee’s appointments to the broadcast companies, this 
gives the government much infl uence over the media.

Lastly, the indictment of the fi ve PD Notebook staff members is also dangerous 
to the health of Korea’s right to free speech. While there is little doubt that facts 
were manipulated, arresting reporters inhibits media’s role as a government 
watchdog.

VI. CONCLUSION

The Lee administration, in attempting to rectify media abuse, has put into place 
measures that will only solidify media bias and has set a dangerous precedent 
for future administrations. The root of the problem stems from the lack of 
public trust in Korea’s media, and government intervention will only legitimize 
claims that Korea does not have a free press. The infl uence of the internet is 
another manifestation of the public’s lack of confi dence in traditional media, 
as illustrated by Minerva’s ability to infl uence Korea’s economics. Therefore, 
if the government’s goal truly is to shape a free press, it should minimize its 
presence from the media industry. On the other hand, journalistic integrity 
remains an issue for which no clear answer exists. Rather, Korean media needs 
more time to develop and evolve. The beef protests, while damaging to Korea’s 
economy and reputation, have exposed the dangers of media bias. While it is 
the people’s right and responsibility to protest their government if they feel their 
needs are not being addressed, it is the responsibility of the media to provide 
the public with accurate facts that they can base their own opinions and actions 
on. To that extent, the beef protests may have been a necessity, as change rarely 
occurs until after a catastrophe. To support the Korean media’s development 
towards journalistic integrity, it must be kept free of government intervention.  
Unfortunately, Lee’s policies may have only prolonged the journey to a free 
media.

Korean Media Bias and Government Intervention in Media



U.S.-Korea Institute at SAIS
1740 Massachusetts Avenue N.W.

Washington, DC 20036
www.uskoreainstitute.org


